Prawo nowych mediów

PRAWO NOWYCH MEDIÓW

Jesteś youtuberem, podcasterem, blogerem ? A może jedynie wykorzystujesz jedeną lub kilka z tych form komunikacji do promocji firmy ? Cóż, tak czy inaczej nowe media to nie tylko perspektywy związane z rozwojem zawodowym, czy biznesowym, ale też rozliczne prawne kwestie, które wymagają wyjaśnienia, a niekiedy przygotowania określonych dokumentów, a nawet rejestracji Twojej twórczości internetowej we właściwym miejscu. Brak wiedzy w tym zakresie może natomiast prowadzić do znaczących kar, które mogą zostać na Ciebie nalożone. Jeśli więc chcesz aby Twój content był legalny, a w szczególności jeśli chcesz uniknąć kar, które mogą zostać na Ciebie nałożone zapoznaj się z nami usługami w zakresie nowych mediów.

Audyt blogów, podcastów, vlogów i kanałów w social mediach jako prasa

Twórczość internetowa taka jak blogi, vlogi, podcasty, a nawet treści zamieszczane w social mediach mogą stanowić prasę jeśli tylko spełnia jej definicję. Jest ona jednak bardzo szeroka, a warto wiedzieć, że zgodnie z jej treścią prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania (…) upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

Co istotne, spośród prasy dzienniki i czasopisma powinny zostać zarejestrowane we właściwym sądzie okręgowym, a ich redaktor naczelny odpowiada za spełnienie jeszcze dalszych wymogów. Warto podkreślić, że rejestracja jest obligatoryjna a jej brak jest zagrożony grzywną do 5.000,00 zł. Jeśli więc masz jakiekolwiek wątpliwości, czy twoja twórczość internetowa stanowi prasę zamów jej audyt, którego wynikiem będzie informacja prawna odpowiadająca na to jakże istotne pytanie.

Rejestracja dziennika lub czasopisma wraz z przygotowaniem obligatoryjnych informacji i dokumentów

Skoro już wiesz, że Twoje treści stanowią dziennik albo czasopismo teraz kolej na ich rejestrację. Wyręczymy Cię z tym i pomożemy Ci określić, kto będzie redaktorem naczelnym, a kto dziennikarzem. W ramach tej usługi dowiesz się także jakie podstawowe obowiązki spoczywają na Tobie jako twórcy dziennika albo czasopisma oraz jaka odpowiedzialność w związku pełnieniem tych funkcji na Tobie spoczywa.

Pamiętaj też, że wydawanie lub nadawanie prasy nie kończą się na obowiązku jej rejestracji a z faktem tym wiążą się też inne obowiązki, w tym informacyjne. Tu także służymy pomocą i przygotujemy dla Ciebie komplet niezbędnych dokumentów.

Audyt twórczości internetowej jako audiowizualna usługa medialna na żądanie

Jeśli tworzysz treści wideo może okazać się, że powinieneś zgłosić je do Wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Jak wynika z ustawy o radiofonii i telewizji audiowizualną usługą medialną na żądanie jest usługa medialna świadczona w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, polegająca na publicznym udostępnianiu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu ustalonego przez podmiot dostarczający usługę.

Jak widzisz, obowiązek ten nie został ograniczony tylko do największych platform VOD, a jest on szerszy. Jeśli więc masz choćby wątpliwość, czy aby nie spełniasz tych kryteriów lepiej upewnij się, czy Twoje treści powinny zostać zgłoszone ponieważ brak tego zgłoszenia może prowadzić do nałożenia na Ciebie kary pieniężnej w wysokości do dwudziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wpłatami z zysku, w kwartale poprzedzającym wydanie decyzji nakładającej karę, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, czyli nawet do kwoty przekraczającej znacznie 100.000,00 zł!!

Wniosek o wpis do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie

Jeśli wiesz, że powinieneś zostać wpisany do Wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie możemy zająć się formalnościami za Ciebie. Po udzieleniu pełnomocnictwa przygotujemy zgłoszenie i złożymy je w Twoim imieniu. W tym czasie, Ty będziesz mógł zająć się swoją pracą i tworzyć więcej dochodowych treści.

Analiza treści licencji, w tym open sources, możliwości wykorzystania wizerunku i zastosowania prawa cytatu

Jeśli jesteś twórcą internetowym, influencerem albo dziennikarzem lub redaktorem naczelnym prawdopodobnie stajesz niekiedy przed dylematem, czy a jeśli tak to na jakich zasadach możesz wykorzystać cudze treści, wizerunek, czy też jaki zakres ma dana licencja. Prawidłowe korzystanie z prawa cytatu oraz licencji jest niezmiernie ważne choćby z tego powodu, że zgodnie z przepisami osoba, której majątkowe prawa autorskie zostały naruszone może żądać od osoby, która tego naruszenia się dopuściła naprawienia szkody poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej dwukrotności, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione – trzykrotności stosownego wynagrodzenia, które w chwili jego dochodzenia byłoby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie z utworu. Co istotne, nieprawidłowe skorzystanie z prawa cytatu, czy też przekroczenie licencji narusza prawa autorskie, a naruszenie takie jest co najmniej nieumyślne. Dodatkowo, kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Natomiast, tak samo jak w przypadku przekroczenia licencji czy też nieprawidłowego skorzystania z prawa cytatu, każdy twórca internetowy, który nieprawidłowo skorzystał z prawa cytatu, albo też przekroczył warunki licencji realnie dopuszcza się tego przestępstwa.

Nie mniejsze ryzyko będziesz ponosić jeśli niezgodnie z prawem opublikujesz cudzy wizerunek? Choć tu sytuacja wydawać by się mogła prosta ponieważ przepisy mówią wprost o możliwości wykorzystywania wizerunku osób publicznie znanych oraz osób wówczas kiedy stanowią element większej całości to jednak realnie sytuacja jest bardzo skomplikowana. Z pewnością wiele kwestii może przede wszystkim zależeć od tego w jakich okolicznościach dojdzie do utrwalenia wizerunku, ale nawet wtedy zawsze musisz się liczyć z naruszeniem ustawy o prawie autorskiemu i prawach pokrewnych lub naruszeniu cudzych dóbr osobistych w tym w szczególności prawa do wizerunku lub prawa do prywatności.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, chętnie odpowiemy na Twoje pytania dotyczące naszej oferty
i przedstawimy rozwiązania dostosowane do Twojego biznesu.
Piotr Kantorowski
wspólnik / radca prawny

Pozostałe specjalizacje

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

JAK MOŻEMY CI POMÓC?​

Skontaktuj się z nami telefonicznie, drogą maliową lub wypełniając formularz kontaktowy. Przedstawimy Ci szczegóły naszej oferty i porozmawiamy o Twoim biznesie.

    Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby udzielić odpowiedzi na Twoją wiadomość.
    Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Prawna Kantorowski, Głąb i Wspólnicy Sp.j. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności

      Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

      ADDRESS

      63739 street lorem ipsum City, Country

      PHONE

      +12 (0) 345 678 9

      EMAIL

      info@company.com